Piratpartiet Nyhetsbrev: 18 Juni 2018

From: anon_45fed8a1@ppsweden.is
To: stockholm@ppsweden.is, nord@ppsweden.is, ost@ppsweden.is, syd@ppsweden.is, anon_e339015b@ppsweden.is, anon_2bf69eea@ppsweden.is, anon_05876bd9@ppsweden.is, anon_d6efe183@ppsweden.is, anon_b43d4f87@ppsweden.is, anon_705c96cf@ppsweden.is, anon_c7bc6eb1@ppsweden.is, anon_757608b3@ppsweden.is, anon_db4b3a31@ppsweden.is, anon_3b263cb2@ppsweden.is, anon_aef75623@ppsweden.is, anon_b8ed8f6f@ppsweden.is, anon_39b9de80@ppsweden.is, anon_07cf74cb@ppsweden.is, anon_d143ae23@ppsweden.is, anon_88424b84@ppsweden.is, anon_821e57fa@ppsweden.is, anon_7cb99cb5@ppsweden.is, anon_f36038b5@ppsweden.is, anon_9895d341@ppsweden.is, anon_50862ff6@ppsweden.is, anon_c079829d@ppsweden.is, anon_e63a6c4b@ppsweden.is, anon_a9bdb62b@ppsweden.is, anon_3f3e690e@ppsweden.is, anon_00b24134@ppsweden.is, anon_ac8c015c@ppsweden.is, anon_05508408@ppsweden.is
Cc: anna.troberg@ppsweden.is, saffe@ppsweden.is, sargoth@eis.ernet.in
Subject: Piratpartiet Nyhetsbrev: 18 Juni 2018

Hej. Här kommer månadens nyhetsbrev, bara ett par veckor försenat. Jag blev varnad av två av våra mer pålitliga informatörer att FRA tydligen börjat bli intresserade av mina aktiviteter så jag har fått ligga lågt ett tag. Förmodligen får jag nog delvis skylla mig själv, för jag gjorde misstaget att surfa till ”fel” siter med min ”vardagsbrowser” i stället för den säkra browsern så pga det så kunde FRA spåra upp att det var jag. Otroligt klantigt och uppenbarligen lyckades jag i och med det trigga några av de sökparametrar FRA använder.

Det här mailet har jag lyckats skicka genom att jag hittade ett gammalt WEP-skyddat WLAN. Det är ju en helt osannolik tur att hitta ett så pass oskyddat WLAN när Sverige inte bara tagit efter Tyskland utan även numera anser att ägaren är skyldig till vad som pågår även om nätverket är skyddat. Nå, det var förstås en smal sak att kracka mig in på det så jag kunde läsa igenom min mail och skriva det här. Vi får se hur länge jag vågar utnyttja den här lilla ”tjänsten”, men för säkerhets skull kommer jag lämna över relevanta nycklar mm till MrB nästa gång vi träffas så får han ta stafettpinnen ett tag medans jag ”svalnar av” lite och förhoppningsvis hittar nya vägar till ppsweden som inte kräver att jag utsätter andra för onödiga risker..

Vi fått två nya namn i vår region, anon_ac8c015c@ppsweden.is och anon_05508408@ppsweden.is, som får presentera sig själva när de klurat ut alla intrikata detaljer om hur kryptering och tunnlar funkar. Jag har skickat den vanliga beskrivningen till dem och det verkar ju som att den är så pass bra att de flesta fixar det på egen hand så det ska säkert gå bra. När ni lyckats aktivera era konton och ser det här mailet så kan ni väl helt enkelt skicka en bekräftelse på att ni tagit emot det så ska jag be RO lägga till er i mailinglistan för ost. Ge oss gärna också ett nick som vi kan använda så det blir lite lättare att samtala, mailadresserna är ju inte så personliga sen vi började kryptera och anonymisera all trafik för tre år sen…

Och när jag ändå är inne på mail så kanske ni ser att väst inte är med i det här utskicket, det beror på att vi misstänker att det finns en infiltratör som nästlat sig in så västs mailinglista är för tillfället avstängd. Jag har lagt till de personer från väst som jag litar på och om ni anser att det finns fler som bör litas på så får ni gärna forwarda det här mailet till dem, men var försiktiga! Vi tror, som sagt, att någon infiltrerat PP väst så ta inga chanser bara för att vara lite bussiga!

Så lite glädjande nyheter som en omväxling, Anna och saffe har lyckats smita över gränsen till Norge och sen vidare därifrån till Island där de begärt politisk asyl. Det tog ett tag innan vi fick veta det eftersom det naturligtvis var en del byråkrati etc att stå i, men nu är de alltså i alla fall temporärt säkra på Island! Hurra! Tidningarnas spekulerande i vad som hänt sen de gick under jorden har visat sig vara just spekulationer utan grund och sanningen är alltså helt enkelt att när Rick arresterades under spektakulära former utanför riksdagen så tyckte Anna och saffe att det började osa katt och flydde landet. Såhär skriver Anna själv:

Jag visste inte att Rick arresterats förrän saffe lyckades få tag på mig. Han var med Rick utanför riksdagen när det skedde, men lyckades med nöd och näppe komma undan. Han hann inte se exakt vad som hände med Rick, men han såg tillräckligt för att inse att vi båda var i stor fara. Medan saffe stakade ut den bästa flyktvägen och kontaktade pirater på vägen som skulle kunna hjälpa oss, packade jag hastigt ihop det allra nödvändigaste.

Sedan följde två veckors katt- och råttalek. Eftersom vi inte kunde färdas på vanliga vägar mer än korta sträckor nattetid, lotsades saffe oss genom skog och mark fram till en checkpoint i tagen. Vi togs väl omhand av pirater vi mötte på vägen, men det märktes att de var glada när vi gav oss av igen. Vi var helt enkelt en alltför stor risk att husera mer än några timmar. Jag klandrar dem verkligen inte. De gjorde mer för oss än vad man kan begära.

Fråga mig inte hur saffe lyckats planera en flykt så snabbt, men han upphör aldrig att förvåna. Ingen löser praktiska problem lika snabbt som han. Vi var nära att upptäckas flera gånger och jag är rädd för att jag sinkade honom en hel del. Han hade kunnat fly snabbare utan mig, men saffe skulle aldrig lämna en kamrat i sticket.

Vi tog oss långsamt fram till och över den norska gränsen. Där möttes vi av norska pirater som skyndsamt gömde oss i en lastbil och körde iväg till obestämd ort. Jag vet inte hur länge vi skumpade runt i lastbilen. Det måste ha varit fyra, fem timmar, minst. När vi till slut blev utsläppta var det gryning och vi befann vi oss i en liten kustby. Inte en själ syntes till och vi skyndades snabbt ner till hamnen där vi kläddes som fiskare togs ombord på ett fiskefartyg med bister kapten.

När vi kommit ut på internationellt vatten flyttades vi över till en mindre fiskebåt med en ännu bistrare kapten. Den lilla båten guppade som en kork på nordsjöns grå vågor. Jag tillbringade större delen av resan hängandes över relingen, medan saffe försökte förhöra sig om vad som hänt hemma i Sverige sedan vår flykt. Vi lyckades inte få reda på något mer om Ricks försvinnande mer än att en läcka på Kronobergshäktet sagt att han sett honom och att han ”såg ut att ha sprungit in i en dörr mer än en gång.” Det fyllde oss med uppgivenhet. Vi fick också veta att man fortfarande letade efter oss. Det betydde att de antagligen inte visste att vi lämnat landet och det gjorde oss, trots allt, lite lugnare.

När vi kom fram till Island möttes vi av en stor grupp pirater som omedelbart tog hand om oss, gav oss mat, lät oss tvätta av oss och sova ut ordentligt. Det kändes som att komma hem. Och det var nog lika bra det. Det ser ju inte ut som om vi kommer att kunna lämna Island på mycket, mycket länge. Om ens någonsin… Island är hemma nu. Men, so be it, Island har givit oss en fristad och en plattform för att fortsätta kampen mot Storebror. saffe är redan i full färd med att organisera motståndet. När jag ser hans iver och hur den tänder en kämpaglöd i de andra piraterna, så vet jag att vi kommer att lyckas. Förr eller senare.

Jag har CC:at Anna och saffe som ni kan se, så låt mig vara bland de första att säga grattis! Jag ser er hellre i exil än i fängelse, även om det förstås är fördjävligt att ni var tvungna att fly landet. Jag CC:ar även Sargoth så hon kan vidarebefordra den glada nyheten till övriga exilpirater via sina kanaler.

Vilket för mig in på ett sorgligare ämne, Rick. Vi vet fortfarande inte varför han arresterades eftersom man lagt locket på vad gäller alla uppgifterna som ligger till grund till utredningen.

Kommer just från Rick, och det ser inte bra ut, nedslående även om jag inte hade förväntat mig nåt annat. Killen var blåslagen, och väktaren sa nåt om att han hade ramlat. Joråsåatteee… Vi vet ju hur det är med det.

Lite obehagligt att gå dit och flagga mitt intresse för Falkvinge, men var bara tvungen att kolla hur det var med honom. Hur jag än bär mig åt får jag inte riktigt grepp om vad han är anhållen för. Får mig nästan att sakna den gamla hederliga ”torr i munnen”-metoden. Eftersom man i dag inte ens behöver motivera sig, menar jag. Nåja, såvitt jag kunde se var Rick vid gott mod, trots omständigheterna, ska försöka gå och träffa honom igen.

Måste nog använda mig av en annan kontaktperson som ger mig godkännandestämpel dock, det verkar inte som att han är villig att göra det fler gånger. Vi får hoppas på det bästa.

Hans J är ännu en av de personer som drabbats av husrannsakan. Just nu vet vi ingenting mer än att de tagit datorer och lite annat från hans hem och att polisen, som vanligt, är väldigt förtegen ”av utredningstekniska skäl”. Såhär skriver Hans själv:

Det värsta är att jag inte vet varför de bröt sig in i mitt hem. Jag har inget olagligt alls på mina datorer vad jag vet och kanske det bara var ett misstag?!?

Jag har försökt att få klarhet i vad det handlade om men de säger ingenting, ”av utredningstekniska skäl”… Har dessa män verkligen rätt att bara bryta sig in utan att presentera något skäl alls? Nu har jag då helvetet att jag inte kan betala räkningar via datorn som de ju tog med sig. De tog alla mina datorer och dessutom mobiltelefonen!!! Hur fan ska jag kunna klara mig nu då? Alla adresser och telefonnummer är ju lagrade där? Jag kan inte ens betala SL-biljetten som jag brukar betala med mobilen! Vi får se om jag tvingas gå till fots till stan eller om jag kan få hjälp av nån annan.

Och när jag ändå är inne på husrannsakan; Stradh har äntligen fått svar på sina envisa frågor om varför hans hem blev genomsökt, orsaken påstods vara att Stradh har använt sitt internet misstänkt mycket! För detta blev alltså Stradh av med sin dator med mera men vad värre är att hans ISP sen dess har haft en del ”problem” med sitt nät och Stradh har tex svårt att hitta tunnlar som gör det möjligt för honom att komma åt sin mail på ppinternational. Det är ett oroväckande tecken på att polisens IT-enhet nu verkar ha hittat i alla fall några av de vägar vi VPN-tunnlar över och även om de givetvis inte kan ha knäckt själva kryptot så verkar de återigen bli bättre på att känna igen trafiksignaturer som avslöjar vad som pågår. PP-supporten jobbar på att hitta motmedel, men det kan ta ett tag att ge trafiken nya beteenden att gömma sig bakom.

Avslutningsvis vill jag påminna om de tre F:en, försinka, förvirra och förstöra. Varje liten åtgärd som gör att samhällets maskineri gnisslar lite mer gör det svårare för övervakningsapparaten att fungera och ökar chanserna för att vi ska kunna störta den nuvarande polisstaten och återinföra ett fritt, demokratiskt samhälle. Nedan ger jag några exempel på enkla åtgärder som ändå kan ställa till med mycket problem.

Försinka: Var lat. Gör inte mer än du måste. Ju mer du kan förhala ett ärende eller ett projekt, dess bättre! Varje deadline som missas innebär kostnader och följdproblem, varje leverans som dröjer kan orsaka följdförseningar och varje arbetsuppgift som du lyckas dra ut på innebär att du inte kan få en ny arbetsuppgift just nu. Man kan förstås också försinka andra genom att tex plocka på sig nyckelkort, punktera däck, bryta av nycklar i lås, fogskumma dörrar etc.

Förvirra: Se till att sprida falsk eller ofullständig information. Skriv svårbegripliga instruktioner (syftningsfel är oerhört användbara), glöm bort att skylta tex korridorer och avtagsvägar, skriv in fel adress eller namn, förväxla siffror i tex diarienummer, ge fel priser till en kund etc. Möjligheterna är oändliga, bara fantasin sätter gränserna.

Förstöra: Ofta tänker folk på att spränga broar när jag nämner förstöra, men risken för att man ska åka dit pga punktövervakning av viktiga objekt är idag så pass stor att det sällan är värt det. Förstör information i stället! I dagens papperslösa samhälle är det dock svårt att ”råka” köra känsliga dokument genom en papperstugg och att radera information i en databas loggas, men det finns andra sätt att förstöra information eller utrustning. Själv bär jag tex alltid omkring på ett litet 9 voltsbatteri med två små sladdstumpar som jag använder för att peta på kontakten till tex en minnessticka om jag får chansen. Ganska ofta klarar inte den känsliga elektroniken av strömmen och minnet blir oanvändbart.

Var dock försiktiga! Det kommer alltid chanser till nya FFF-attacker så det är bättre att låta bli en gång för mycket än att åka dit.

Nästa månad kommer förhoppningsvis nyhetsbrevet komma ut i tid eftersom jag nu hittat ett sätt att kommunicera igen. Ta väl hand om er tills dess.

/Q


Tack till Hans J, Emma och Anna för deras insatser att ge mitt fiktiva nyhetsbrev rätt atmosfär genom sina bidrag. Det hade inte varit möjligt för mig att härma era respektive sätt att formulera er så jag är väldigt tacksam för att ni tog er tiden att bidra.

FRA-lagen är, för mig, en slags otänkbar gräns som passerades under omständigheter som hade varit rent av löjeväckande om det inte vore för allvaret i frågan. Dagen efter den spektakulära omröstningen fick jag ett mail från min mor med ärenderaden ”Fy faaaaaaan” och en enda rad:

Så nu bor man i en bananrepublik!

Det fångar på ett utmärkt sätt den förtvivlan som många människor i min omgivning kände efter denna empiriska demonstration av hur illa demokratin idag fungerar i Sverige. Själv levde jag i ett känslomässigt vacuum i en vecka efter omröstningen eftersom jag aldrig på allvar trodde att våra politiker skulle vara så dumma att de skulle rösta igenom lagen. Visst var jag piratpartist redan innan den 18:e juni 2008, men då ansåg jag att det viktigaste arbetet för Piratpartiet var att stoppa upphovsrättsindustrin, STIM, Antipiratbyrån etc från att sabotera Internet, men plötsligt gick det upp för mig att det fanns större faror mot självaste samhället och demokratin.

Det scenario jag målar upp i min dystopi illustrerat av det fingerade månadsbrevet ovan är möjligt. Många av de byggstenar som behövs för en polisstat är på förslag, på väg att införas eller redan på plats och då har jag ändå utelämnat väldigt många lagar, lagförslag och, nyligen, förslag på åsiktsregistrering som sakta urholkar vår rättssäkerhet.

Vi står just nu mitt i en samhällsrevolution mycket mer omfattande än vad de flesta av oss kan överblicka och som alltid när stora förändringar sker så blir det en kamp mellan de som bejakar förändringarna och de som försöker förhindra dem. Just nu förlorar demokratin och integriteten mark och vi håller på att skapa en övervakningsstat väl i klass med forna DDR.

Frågan är, kommer vi i framtiden hävda att ”Ja, men vad skulle vi göra, vi visste ju inget”?

Andra som skrivit om FRA på tvåårsdagen är:

Mikael Elmlund, Henrik Alexandersson, Mårtensson, Piratpartiets presscenter, Futuriteter, Emil Isberg, Magnihasa, Anne Kekki, Syrrans granne, Emma på Opassande, Anna Troberg, Satmaran, Rick Falkvinge, Fridholm, Drottningsylt, Sanitarium, Dexion, Kunskapssamhället, PP:s kampanjgrupp, Scabernestor, Anna Troberg (igen), NA.se och Aningen udd

Pingat på Intressant.

19 Responses to Piratpartiet Nyhetsbrev: 18 Juni 2018

  1. Pingback: Full Mental Straightjacket: Piratpartiet Nyhetsbrev, 18 Juni 2018 | Rick Falkvinge (PP)

  2. Det här var FÖR autentiskt. *rys*

  3. Pingback: Tweets that mention Piratpartiet Nyhetsbrev: 18 Juni 2018 « Full Mental Straightjacket -- Topsy.com

  4. JörgenL says:

    Först kändes det lite.. ”Fan vad han tar i, liiite överdrivet, va?”

    Men sen funderar man… OK, det där är inte nästa år, eller om 5 år. Och det förutsätter att det går att förlänga trenden med polisstatsåtgärder linjärt., och att inte politikerna tar sitt förnuft till fånga innan det är för sent.

    MEN, det är faktiskt den vägen vi ÄR inne på. Rent lagstiftningsmässigt börjar snart förutsättningarna vara på plats, det är mest myndigheternas ”goda vilja” som hindrar att de inte missbrukas.

    Och det är där den stora faran ligger. Man kan liksom inte i längden leva på hoppet att lagarna inte används som de är skrivna, att myndigheter ska visa omdöme i tillämpningen om lagen tillåter att omdömet lämnas hemma. Lagar ska skrivas så att de inte KAN missbrukas, men det verkar de nuvarande riksdagspolitikerna ha glömt bort.

    Visst har vi rätt ofta på sistone hört politiker som säger: ”Men det är klart att lagen inte ska användas till att xxxxx”. Men varför står det så i den då?

    Jag hoppas innerligt att Piratpartiet skräller in i riksdagen i höst, eller åtminstone blir så stort att gammelpartierna känner flåset i nacken och börjar fundera över de här frågorna…

  5. Jag läste och väntade med bävan på att själv bli refererad till som fängslad eller något liknande. Jag hade nästan en klump i halsen, vilket visar hur obehagligt nära verkligheten dystopin ligger.

    Nästa idiot som menar att det inte händer här, kommer vederbörligen ombes att läsa den här artikeln.

  6. Pingback: Ett litet steg för Jacob, ett stort steg för hans människovärde — Flickus flackus flum

  7. Pingback: Qeruiem levererar dagens bästa | Anna Troberg

  8. Adam says:

    Påmminner väldigt mycket om Cory Doctorows bok Little Brother. Väldigt läsvär för er som inte har upptäckt den än.

  9. Pingback: Dystopier och meningen med livet « Full Mental Straightjacket

  10. Vederstyggelse says:

    Fy helvete vilken bra skrift detta var, gör vi inget idag så kommer det troligen sluta på detta sätt med den typen av polisstat som det skrivs om, inte en chans att jag vill leva i det samhället.

    PP till riksdagen!!

    • qeruiem says:

      Eller så är redan grodorna kokta

      Det räcker inte att PP kommer in i riksdagen längre (det kanske hade räckt 2006, men inte 2010), nu måste PP dels komma in i riksdagen och dels lyckas få igenom att vi måste försöka vrida klockan tillbaka efter de senaste valperiodernas vansinne.

      Det kommer bli ett enormt arbete…

  11. Pingback: Å, den mörknande framtiden vår @ Tomas Sida

  12. ulf_pirat says:

    Vi kanske skulle skriva böcker i piratartiet för att visa hur det kan gå, spännande actionberättelser. Vi kan ha projekt som flera skriver på tillsammans eller varför inte en tävling om att skriva bästa sci-fi grejen? Sen kan vi ha projekt och spela in videofilmer 😉

  13. Pingback: En felaktig slutsats « Full Mental Straightjacket

  14. Pingback: God morgon och välkommen till polisstaten « Full Mental Straightjacket

  15. Pingback: Ask och konsten att laga en spikpistol « Full Mental Straightjacket

  16. Pingback: Var finns Piratpartiet frågar du? | Full Mental Straightjacket

Lämna en kommentar