Modern teknik, fördelar och faror

Jag gillar modern teknik. De som påstår att det var bättre förr för att <insert godtyckligt påstående om att ditten eller datten minsann var bättre, mer genuint eller på annat sätt att föredra framför modernt alternativ> ger jag inte mycket för för i 9 fall av 10 är de fullständigt ute och cyklar och i det 10e fallet är det möjligen en fråga om tycke och smak (eller så har de bara svängt fel i senaste korsningen).

Ibland händer det dock att dagens fantastiska teknik kan ställa till det lite när man väntar sig det som minst. I volvon har jag monterat en liten kinesisk dongel som låtsas vara en CD-växlare och till den kan jag ansluta telefonen via bluetooth, det är i princip störningsfritt och fungerar oförskämt bra med tanke på att det inte kostade många hundringar via e-bay. Smutt, bekvämt och riktigt modernt trots att bilen tillverkades innan bluetooth var vardag annat än för obotliga teknikfreaks.

Jag använder den här fantastiska tekniken mest till att lyssna på podcasts när jag kör nånstans själv för få tiden att gå, ibland får telefonen dessutom guida mig och då blir det ibland lite problem med att nivåerna inte riktigt stämmer. Då kan det låta ungefär såhär:

Lorem ipsum dolor sit amet, conseIN THE ROUNDABOUT; TAKE THE SECOND EXIT!ctetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad…

Kan bli lite smärtsamt ibland och mer än en gång har jag önskat att jag hade separata volymer för podcasten och tanten i navigatorn.

Idag har vi varit och julhandlat, ett av de ställen vi skulle till är en liten lokal grisuppfödning där grisarna får vara ute och böka lite mer naturligt än de kan bland betong och stålrör. Jag är av åsikten att det inte är något fel i att äta kött, men jag tycker att man som konsument har ett ansvar för hur djuren haft det under sin uppväxt och vad gäller grisar och höns är det tyvärr ofta under all kritik. Därför är det trevligt att det finns ställen som tex Lillehems utegrisar.

Eftersom vi åkte båda två blev det ingen podcast, men för att hitta drog vi igång GPSen. Då min telefon ofta åker i den bilen automatansluter den sig till stereon och eftersom jag är lat var idag inget undantag. Jag ställde in volymen på vad jag trodde var lagom volym, men eftersom volymkontrollen är en sån där ”evighetsratt”, i stället för gamla tiders distinkta volymratt, och modern digital ljudhantering är så perfekt som den är så får man inte heller nuförtiden någon gratis feedback i form av bandbrus, skivknaster eller liknande. Således höll jag fan på att köra av vägen när GPSen plötsligt meddelade att:

(vrålhögt) IN 400 METERS, TAKE THE EXIT ON THE RIGHT!Det positiva var dock att detta meddelande levererades med digital perfektion! Inte en tillstymmelse till vare sig brus eller distortion alls. Fast det hindrar inte att det var på vippen att jag körde av vägen i ren panik och att vi kunde fått fira julafton på sjukhuset…

One Response to Modern teknik, fördelar och faror

  1. Nils Ivar tenmann says:

    ”Att det var bättre förr”, har det sagts mig, att några arkeologer funnit bevis på att människor hävdat i alla tider. Rimligen borde samma eller andra arkeologer snart finna tecken på att människor även, alltid, hävdat motsatsen.

    Språktekniken ”svenska” var semantiskt och syntaxiskt bättre förr på att kommunicera (= göra skillnaden gemensam) vad gäller den allmänna tolkningen och översättningen av ironin; att något är lika med något annat, dvs, att med ”fog” kunna säga, att x = y på ett trovärdigt sätt trots att det är uppenbart för en var som har ögon att se med, att x = x och inte y.

    Svengelskan visar bara att inget vet vad man säger när man talar om det.

    ”Skriv som du talar”, skrev Postverket i en kampanj för ökad brevväxling på 70-talet ca 2500 år efter att det västerländska talspråket började talas som det skrevs – i enlighet med den historia segraren tekno-kratiskt-logiskt minns… blott tekniskt alfabetiserat.

    ”Intresset ljuger inte.”

    Numera vill alla ha arbete men ingen göra jobbet mödan värd.

    Idag vet bara några få hjärnforskarna hur människor minns från igår. I morgon minns ingen alls. Inte ens det.

    För tolv år sedan var JSM (Joint Strike Missle) bara en skiss på konstnärernas ritbord i Kongsberg Gruppens militärteknologi. 2015 ska Norge tillsammans med USA, UK och Israel starta testflygningar med – till F-15 anpassade – självstyrande drönare. JAS-Gripen begrep nog nog de Norska politiska begreppen annorlunda.

    Militärteknologin är i tio fall av tio en fråga om tycke och smak. Och i tio fall av tio tiofalt bättre i morgon än idag – planerat till 2025 – om allt går NATO och oljepriset i lås. Då avgör morgondagens drönare själva på nanosekunden när – oxå med automatisk hänsyn till ”proportionalitetsprincipen” – var, vem och om hursom fi bäst slås ut.

    ”Klart som korvspad”, sa drönarna, ”är det bättre att utan mänsklig kontroll kunna ta kål på F! ”

    Det människorna skapat är natur-likt-vis vida överlägset det Gud tillverkat. Det ligger, så att säga, i själva ”sakens” natur, sa roboten dinosauriskt.

Lämna en kommentar