Inflation i rättsstaten

Följande information kunde ses på Facebook idag:

I ett telefonsamtal (och sen förmedlat via skype) sa han även ”Dom tog med sig alla datorena som var igång, och min laptop. Men dom lät de anstängda[sic!] datorena vara kvar”.

Det här är helt vansinnigt!

Att ta någons datorer och på så sätt skära av alla moderna kommunikationskanaler (dvs som om man på 1900-talet avslutade telefonabbonnemanget, tog TV:n, förvägrade någon en dagstidning och såg till att personen inte kunde skicka post eller besöka sitt bankkontor) samt ta alla lagrade dokument är ett mardrömsscenario.

Att återetablera all kommunikation och återskapa all information är ett jättejobb motsvarande det man tvingas genomlida tex efter en brand! Att dessutom drabbas pga en ytterst vag misstanke om brottslig verksamhet baserat på ”pga mycket trafik mot ett IP-nummer” visar på en total brist på proportioner.

Om polisen på så totalt godtycklig grund kan gå in och ruinera en persons vardag från grunden så är svenska medborgare idag mer eller mindre rättslösa på Internet.

Den här vansinniga utvecklingen måste stoppas! Piratpartiet måste in i riksdagen!

Andra bloggar om samma ämne: Ershags eskapader, Anna Troberg

Mer info finns att läsa i kommentarerna till Annas blog.

Uppdaterat: Hans blogg är uppe igen på en annan maskin. Läs vad han själv skriver om raiden.

Uppdaterat igen: Mer info i min andra post om inflation i rättsstaten.

14 Responses to Inflation i rättsstaten

  1. Pingback: Ershags eskapader ~ Mikael Nordfeldths kontor raidat av polisen

  2. Pingback: Polisen raidade mitt kontor « MMN-o

  3. Pingback: Kommunen tystar riksdagskandidat // Skivad lime

  4. Pingback: Varför är jag inte förvånad?

  5. Pingback: Then they came for me… | Sagor från livbåten

  6. Pingback: Inflation i rättsstaten – del 2 « Full Mental Straightjacket

  7. Att återetablera all kommunikation och återskapa all information är ett jättejobb motsvarande det man tvingas genomlida tex efter en brand!

    Haha, äh. Det är väl inte så farligt? Julafton 2008 brann lägenhetsgården där jag bodde. 70+ lägenheter behövde rivas. (bara översta våningen brann ut, men allt på vår våning blev sotskadat etc.)

    Återetablera internets är lätt jobbigare än fysiska prylar och crap. Kan jag säga med erfarenhet. Det kan förvisso underlättas lättare med kontinuerliga backups.

    • qeruiem says:

      Visst är det så, om man har backup samt är teknikvan nog att dels ta backuperna och dels återställa dem. Samt, förstås, att man inte blir av med backupen också vid en husrannsakan, vilket tex jag riskerar att bli eftersom huvud- och backupservern står i två separata byggnader (hus respektive garage).

      När jag satte upp den lösningen var det brand jag oroade mig för (garage och hus ligger rätt så långt från varandra) men jag har inte planerat för en husrannsakan. Om man nu kan få oväntat besök pga såna här petitesser så börjar en riktig offsite-backup bli allt mer akut för väldigt många.

      Det är inte direkt en utveckling jag vill se i vårat samhälle.

  8. Pingback: Men vafan!? Är karln fullständigt rudis!? « Full Mental Straightjacket

  9. Pingback: Ännu en raid « Full Mental Straightjacket

  10. Pingback: Netopia tar hjälp av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund « Full Mental Straightjacket

  11. Pingback: Att rationalisera det irrationella « Full Mental Straightjacket

  12. Pingback: Förundersökningen läggs ned | MMN-o

  13. Pingback: Polisen och alla vi andra « Full Mental Straightjacket

Lämna en kommentar