Spotify fail, part II
2010/09/28 3 kommentarer
Eftersom fler höll med i min kritik så bestämde jag mig för att helt enkelt fråga Spotify.
Vi får väl se om de svarar. Om någon annan vill ställa samma irriterande fråga så gör ni det lämpligtvis här.
Och ja, jag angav även e-mail-adress. EFTER att jag gjort en screen dump. 😉
Iofs kan jag förstå varför vissa artisterna vill finnas på olika tjänster på nätet, med tanke på hur det fördelas. Skivbolagen däremot gör många misstag på nätet, ja. Det är väl dock kanske inte Spotifys fel heller att de drar sig ur.
Spotifyfördelning:
”Av min månadsbetalning på 99 kronor så går knappt 60 kronor till bolagen. Men det är ju ändå en schysst deal tycker jag. Spotify drar ett tungt lass i både byggandet av tjänsten och i själva distributionen, och gör ett gediget arbete här. Vi ska inte inbilla oss att det är gratis att streama musik, lika lite som det är gratis att producera den.
Men sedan händer det saker i nästa led. Nu ska bolagets pengar fördelas till artisterna.
Summan blir i slutänden att av min månadsinbetalning på en hundring återstår en ca femma att fördelas till de artister jag lyssnar på.” http://musikpromotiononline.blogspot.com/2010/09/hur-99-kronor-blir-en-femma-hur.html
I-tunes fördelning:
”Enligt denna artikel så går i allafall endast 3 procent till artisten på I-tunes och hela 75 % (!) till skivbolagen. Trots att det är mycket billigare än att släppa en CD-skiva… 10 procent av en CD går till artisten” http://musikpromotiononline.blogspot.com/2010/09/digitala-kop-en-dalig-affar-for.html
Skulle givetvis vara ”inte vill finnas”.
Jo, det finns definitivt stora brister i hur pengarna fördelas, men den orättvisan är ju sen hedenhös.
Tack för länkarna, alltid ”kul” att läsa om hur upphovsrätten missbrukas… 😐