Tack Miljöpartiet

För tre dagar sen satt jag på valvakan i Stockholm och funderade på hur man förklarar att en röst på Piratpartiet inte varit en bortkastad röst trots det usla valresultatet. Det är inte så att jag ångrade mig eller så, men jag fick frågan ett antal gånger efter valet 2006 från en del människor som inte riktigt kunde förstå varför jag kunde vara stolt över min röst på Piratpartiet när det ändå gick som det gick och jag är, ärligt talat, väldigt förvånad över att ingen ännu frågat mig samma sak igen. Tack vare Miljöpartiet har jag nu inga som helst problem att förklara mig.

Som journalist sedan 25 år och författare så röstade jag idag för Gallorapporten. Den handlar om skydd för immateriella rättigheter – d v s att författare, filmmakare, kompositörer och andra upphovsrättshavare ska kunna få ersättning för sitt arbete, säger Isabella Lövin, ledamot av EU-parlamentet för Miljöpartiet.

Är det inte sorgligt att en journalist med 25 år i yrket inte har bättre koll än så innan hon uttalar sig? Å andra sidan, med tanke på hur våra medias källforskning nuförtiden tenderar till att vara grund snarare än grundlig så är det kanske inte så konstigt om hon beter sig lika oinformerat som politiker. Jag skulle tro att en del miljöpartister är rätt besvikna just nu och håller med Brokeps tweet:

Kan ni hälsa Isabella Lövin att jag är en av fiskarna i havet som kallas internet, och hon röstade för mer fångst.

Men, som sagt, själv ångrar jag inte min röst ett ögonblick och tack vare Isabella Lövin blev det plötsligt mycket enklare att förklara varför.

Tack Miljöpartiet!

13 Responses to Tack Miljöpartiet

  1. maloki says:

    Så härligt att alla bra exempel kommer, efter valet 😦

    • qeruiem says:

      Jamen, det visste vi ju att det skulle. Det skulle inte förvåna mig om vi får 50000 medlemmar igen ganska snart, men problemet blir återigen att behålla dem när politikerna börjar städa upp igen inför nästa val.

      Det kollektiva minnet är kort och lättdistraherat…

  2. farmorgun says:

    Mitt i allt trist känns det bra att finnas med i ett så bra gäng som PP.

    • qeruiem says:

      Men visst. Jag trodde PP:s valvaka skulle bli ett sånt där hav av hopplöshet som man brukar se på TV när de visar bilder från valvakor hos ”förlorande” partier. Inget sånt hos PP, det var ett j-a diskuterande, planerande och analyserande för att försöka komma på hur man ska kunna komma igen.

      Det finns nog mer pang kvar i krutdurken trots resultatet. Anna berättade dagen efter att en journalist hade ringt henne om att göra ett reportage om Piratpartiets uppgång och fall, varpå Anna snabbt replikerade att visst kunde de göra ett reportage, men bara om det fick handla om Piratpartiets uppgång, fall och fortsättning!

      Alla vinner på att debatten fortsätter. 😉

  3. E-mannen says:

    Vilken helvetes ångest jag hade haft om jag gått till vallokalen och tänkt ”Nä, PP får vänta. MP har samma inställning och större chans att komma till maktposition”.
    Som tur är slipper jag nu denna ångest 🙂

  4. Anders says:

    Tur att man redan innan valet visste hur falskt mp är.

  5. Pingback: Det är skönt att få bekräftat att man gjort rätt :I hell-mans värld

  6. Mab says:

    MP är inte det minsta falskt. Isabella har tydligt deklarerat att hon har en avvikande linje från partiet i upphovsrättsfrågan. Det är ingen nyhet.

    Det kan för saklighetens skull vara värt att notera att den andre EU-parlamentarikern för miljöpartiet, Carl Schlyter, röstade mot Gallo rapporten. Lövin kör helt enkelt ett solorace rakt emot partilinjen. Och eftersom partiernas grepp om EU-parlamentarikerna är så svagt kan MP inte göra något som helst åt saken.

    • qeruiem says:

      Det visar dock att MP:s påstående att de också driver integritetsfrågorna inte är en garanti för hur partiets representanter kommer rösta. Det är förstås inte omöjligt att samma sak kan drabba Piratpartiet, men jag finner det oerhört osannolikt att vi skulle råka ut för nåt liknande när det gäller våra tre kärnfrågor.

  7. Pingback: Cirkus Sverige « Full Mental Straightjacket

  8. Inge bra. :((( Känner mig dock nöjd med att ha skickat Carl Schlyter dit ner en gång till: han och majoriteten av den gröna gruppen var fett emot.

    • qeruiem says:

      Carl Schlyter är en guldgosse och det ska definitivt inte ignoreras att vi har en hel del personer i andra partier som sympatiserar väldigt starkt med oss Piratpartister i våra hjärtefrågor. Tyvärr har flera av dem inte längre fått nytt förtroende till riksdagen vilket definitivt inte förbättrar läget i Sverige.

Lämna en kommentar