”Demokratin” Sverige

Futuriteter har i sin postning Varför ingen Moderat eller MUF:are borde rösta på de ”nya Moderaterna” klistrat in ett reportage om hur det gick till när FRA-lagen forcerades igenom. Det är 8 minuter långt, men det är 8 väldigt viktiga minuter som berättar om en händelse i Svensk historia som jag misstänker att framtida historiker kommer analysera sönder och samman i sina försök att förstå hur en demokrati kunde bete sig som en jämrans bananrepublik. Se det!

Det finns ett ord för vad som skedde den dagen i Riksdagshuset: mobbning. Ren och skär mobbning. Vad jag känner för Fredrik Reinfeldt, Lars Lindblad, Isabella Järnbeck med flera ska jag nog inte skriva ner i ord, men det som hände den där dagen i Riksdagshuset är inte värdigt en demokrati.

Å andra sidan har jag varit övertygad om att Svensk demokrati varit på dekis rätt länge. Det är sött och nästan lite rörande att Kent försöker få avföringen att lukta lite godare genom att sprida rosendoftande floskler omkring sig, men det ändrar inte på min bild av att alliansen är en demokratisk Zombie som visserligen rör på sig, men som sakta faller sönder inifrån och tappar allt fler delar.

Tyvärr känner jag inte någon väldoftande rosdoft från andra sidan diket heller, det är mest samma dyngstank nödtorftigt maskerat med doften av nystekt valfläsk. Svensk demokrati har definitivt passerat sitt bäst före-datum och ju mer jag lär mig om Svensk historia, dess mer inser jag att brytningen skedde för väldigt länge sen. Det brukar klagas på att EU lider av demokratiunderskott men jag tror att det är en sjuka som är vida mer spridd än vad många inser och att vi måste börja här hemma och göra något åt den farsot av hobby-Machiavellis som infekterat Riksdagshuset om vi på sikt ska ha en chans att få EU demokratiskt.

Skulle det bli bättre med Mona Sahlin som statsminister i stället för Il Duche Reinfeldt? Tja, å ena sidan tror jag faktiskt att Mona är mer demokratiskt lagd än Il Duche, men då får å andra sidan Ecpat gräddfil rakt in i regeringen via Thomas Bodström. Det kan bli riktigt, riktigt otäckt…

Det kommer bli intressant att se vad som händer under nästa mandatperiod oavsett vem som styr landet. Skrämmande intressant.

Pingat på Intressant.

9 Responses to ”Demokratin” Sverige

  1. Pingback: Tweets that mention ”Demokratin” Sverige « Full Mental Straightjacket -- Topsy.com

  2. Pingback: Politiska inlägg från Twingly 2010-07-25

  3. Pingback: Vad ska vi associera demokrati med? « Aktiv Demokrati's blogg

  4. Christer says:

    Kunde definitivt inte ha sagt det bättre själv!

    Jag gjorde dock mitt bästa i början av sommaren.

    En liten hälsning från korrekturläsaren: brukar man inte stava det ”Il Duce”?

  5. mrperfect72 says:

    Tror personligen att det aer fel att goera ECPAT till motstaandare. Det gynnar inte Piratpartiet det minsta. Kunniga Pirater kan istaellet hjaelpa ECPAT att faanga in de farliga pedofilerna. Det skulle ge Piratpartiet god publicitet och ett stoerre vaeljarstoed och kanske faa ECPAT att vilja oevervaka mindre. Sen finns det givetvis fler positiva saker som PP skulle kunna ta sig an foer att ta sig in i riksdagen som ex. valsamverkan och/eller direktdemokrati…

    • qeruiem says:

      ECPAT är ett hot mot yttrandefriheten och pedofilnojan har nått nivåer där det inte längre handlar om rättvisa och att skydda barnen utan om destruktiva ryggmärgsreflexer, varken mer eller mindre.

      Så jo, det gynnar PP att berätta precis vad ECPAT är för ett djur, det är en organisation med sina rötter i kristen fanatism och moralpanik som får Jehovas Vittnen att nästan framstå som resonliga i jämförelse.

  6. Pingback: Ask och konsten att laga en spikpistol « Full Mental Straightjacket

Lämna en kommentar