Polisövergrepp och kameraövervakning

Fick just den här sidan skickad till mig och vete fan vad jag ska säga.

Så på behörigt avstånd (för att inte störa poliserna i deras arbete) tog jag jag tre snabba bilder med min kamera. Poliserna undrar vad fan jag håller på med och jag förklarar att jag inte fotograferar de båda ungdomarna utan bara de två poliserna. Jag frågar om de är poliser men de svarar avböjande och istället undrar den första polisen varför jag tar foton och jag förklarar att jag skriver om kollektivtrafik och kontrollsystem. Då bryter helvetet lös.

Den andra polisen tar upp en kameramobil och fotar mig. Sedan tar den den andra polisen och rycker kameramobilen ur handen på mig medan polis nummer två trycker in mig i det hörn där de både tonåringarna tidigare stått inklämda. Den första polisen är väldigt hetsig och rycker i mina kläder. Han säger till mig att ta fram legitimation och jag undrar om jag är misstänkt för något brott. De förklarar att det är olagligt att fota här och jag förklarar att ”det är det visst inte” och tar fram min legitimation.

Den första polisen tar ifrån mig mina pengar, bankkort och rycker tag i min väska. Han säger att han skall kolla upp mig och tar fram sin mobil. Medan den andra polisen håller fast mig, med ena handen mot strupen hör jag hur den första polsen pratar i telefon och jag tror att han rabblar upp mitt personnummer.

När blev det ok för poliser att bete sig så i Sverige?

Och när jag ändå är inne på oroväckande trender i rättsväsendet så verkar kameraövervakning vara en het trend.

Tänk dig att din hyresvärd alltid ser när du kommer hem. Eller vem du har haft på besök. Eller vad du tar med dig hem. Ja det här kan snart vara verklighet för landets hyresgäster.

Det ser ut som någon slags temperaturmätare, men i själva verket är det en kamera. Sådana här nya små kameror vill landets hyresvärdar och Hyresgästföreningen kunna sätta upp entréer och trapphus.

Även utomhus ska det övervakas, allt i trygghetens namn!

Domstolen har därmed slutligen avgjort striden om polisen ska få sätta upp sju övervakningskameror på lika många platser i centrala Stockholm. De platser tvisten handlat om är Stureplan, Birger Jarlsgatan, Kungsgatan, Norrlandsgatan, Grev Turegatan och Sturegatan.

Regeringsrättens dom omfattar även nio kameror kring Medborgarplatsen i Stockholm. Polisen får där sätta upp övervakningskameror vid Götgatan, Folkungagatan och Tjärhovsgatan.

Regeringsrätten anser att behovet av övervakning är större än integritetsskyddet på de berörda platserna. Domstolen framhåller betydelsen av att motverka och beivra brott. Enligt rätten har polisens vanliga arbetsmetoder inte varit tillräckliga för att stävja brottsligheten.

Jomen. Full fart mot Storebrorssamhället!

15 Responses to Polisövergrepp och kameraövervakning

  1. Hans J says:

    Eftersom ”buset” säkerligen kommer att flytta på sig nu i skräck för upptäckt så infinner sig troligen strax behovet att ”följa efter buset” med ytterligare kameror på de nya platser dit ”buset” flyttar sig..

    London here we come…

  2. The lord says:

    Det beteende du blivit utsatt av ar praxis av polisen. De ar inte battre an banditer men till skillnad fran banditerna far de lon och en aura av legitimitet i folks ogon.

  3. smen says:

    Exemplet med polisen är synnerligen intressant med perspektiv på sociala medier. Jag hade själv kunnat skriva något liknande för 15 år sen. Problemet med mina historier har varit att ingen trott mig. Min omgivning har ju alltid vetat att jag inte har ett kriminellt ben i min kropp, så varför skulle jag behandlas som en brottsling. Samtidigt är det ju helt osannolikt att polisen skulle uppföra sig på det viset om man var oskyldig.

    Faktum kvarstår. Jag vet hur det känns när en pikétbuss tvärnitar framför en. Man blir visiterad och inslängd i bussen. Hotfulla poliser som skriker åt en. Hot om att de ska köra ut en på landet och släppa en mitt i natten om man inte säger vad de vill höra.

    Som sagt. De sociala medierna blir intressanta. Vi som aldrig förstått varför vi hade oss själva att skylla, märker att vi inte är ensamma.

    Hur ska polisen handskas med det?

    • Leffe says:

      word. Varit med om det själv för ca 20 år sedan.

      Mig trodde folk på, men snarare att ingen brydde sig eller gjorde något. Vad är det för vits med att skicka in en anmälan när det skulle krävas att den ena polisen vittnar mot den andre?

      Idag är det bättre förutsättningar när alla bär på mobilkameror och kan filma/fota bevis!
      Tyvärr är ju rättsväsendet helt genomkorrupt/jävigt i dessa lägen så det hjälper nog ytterst sällan ändå skulle jag tro.

      Men håller verkligen med dig om sociala medier, nu kan folk sprida och berätta för varandra hur de beter sig, vilket gammelmedia lydigt undviker.

      • qeruiem says:

        Det som behövs är, imo, en SEPARAT myndighet som utreder polisens beteende. Att polisen utreder polisen funkar liksom inte, för vem vill göra sig osams med sina kollegor? Då är det lättare att se mellan fingrarna…

        Det här löser säkert inte allt, men det vore ett steg på vägen mot en bättre poliskår.

  4. SW says:

    Kameraövervakning är helt meningslöst för att förhindra våldsbrott som begås under alkoholpåverkan. Brå har gjort en utvärdering av ett års kameraövervakning i Landskrona. I den kan man bland annat läsa att våldsbrotten inte har minskat och bilderna inte heller har använts för att klara upp de brott som har begåtts. Man kan även läsa ”De obefintliga effekterna på våldsbrotten i Landskrona får sägas vara i linje
    med de tidigare metaanalyser som gjorts.”

    Men eftersom detta inte stämmer med övervakarnas åsikter så fortsätter dom ändå att hävda att kameraövervakningen minskar brottsligheten.

    Klicka för att komma åt measurepoint

    • qeruiem says:

      Det där har också visat sig i London, på 1000 kameror uppklaras i medel 0.7 brott/år och (i princip) inga förhindras. Ta alla de där miljonerna och anställ poliser som är ute och patrullerar och pratar med folk i stället. Det finns gott om statistik som tex visar att kvarterspoliser lugnar ner buset, ändå dras de in till förmån för automatisk övervakning.

      Idioti och pengar i sjön är min åsikt.

    • qeruiem says:

      Ja just ja! Tack för länken, bra läsning. Jag bara skummade nu, men det där ska jag ta och läsa från … eh … pärm till pärm…?

  5. Gustav says:

    Jag har skickat ett mail till vardera redaktion på SvD respektive DN och tipsat om de påstådda trakasserierna utförda av polisen. Fler borde göra samma sak; får vi täckning i gammelmedia så är mycket vunnet!

  6. Pingback: Rättssäkerhet på undantag, del 2 // Skivad lime

  7. Pingback: Rensa bort snutjävlarna från poliskåren : theWitch - blogged on a true story

  8. Pingback: Aina spanar och bängen trålar. I tunnelbanan går ingen säker « Röda Linjen

  9. Pingback: Rättssäkerhet « Full Mental Straightjacket

  10. Pingback: Följetongen Kling och Klang « Full Mental Straightjacket

Lämna en kommentar