Emma på tjejsnack

Emma har pratat på tjejsnack och delade med sig av många tankar, erfarenheter och intressanta funderingar. En anekdot hon berättade var:

I början av min pirataktivism gick jag på ett stockholmsmöte och så satt det ca 25 killar och så jag i gråmunkens källare i stockholm och så var det nån som sa:
– Men vafan, vi måste ju få in mer tjejer!
Och så vände sig alla om och tittade på mig och jag sa:
– Titta inte på mig, jag är här!

Jag tycker det där är ett fantastiskt citat, det belyser egentligen hela problematiken på enkast möjliga sätt. Samhället består av grupperingar som baseras på vem man är och, för att använda Emmas eget bildspråk, vilket bagage man har med sig men det betyder inte att man kan bedöma individer utifrån grupperingarna eller förvänta sig att bara för att någon är tjej så ska denne kunna förklara hur andra tjejer tänker pga någon slags homogen gruppstruktur. Att påstå det är egentligen lite nedvärderande, ungefär som att om någon är bög så är personen plötsligt primärt bög och resten är sekundärt, men så enkelt är det ju inte. Piratpartiet anklagas ofta för att vara ett grabbigt gäng och det kanske inte är så underligt mtp medlemsbasen, men ibland kommer det de som tycker att vi borde vara mindre grabbiga.

Men alltså, hallå? Hur gör man det? Hur är man mindre grabbig? Eller hur är man tjejig?

Tipspromenad
Grabbigt?

När jag var liten var det relativt enkelt, killar hade mycket svarta och grå kläder, tjejer hade röda och rosa kläder och blått fanns som någon slags neutral grund (främst i form av jeans). Tjejer hade dockor, killar hade bilar. Tryck på en kille röda kläder och belamra honom med dockor, instant tjejigt (och stackaren hade troligen blivit mobbad genom hela grundskolan som ett resultat). Men idag? Ja, det är klart att det finns skillnader och nedärvda mönster, men jag vill påstå att de blir allt mer subtila. En av mina kollegor är tjej och hon hackar C, skapar IP-sockets, löser buggar, har hund och gillar att köra terräng-tipspromenad med fyrhjulsdrivna bilar. Det är klart att hon är tjej (på det mer uppenbara sättet) men på vilket sätt är hon tjejig? Eller är hon kanske tom grabbig? Men om en tjej är grabbig, faller inte hela uppdelningen grabbig versus tjejig mtp att hon är ju en grabbig tjej? Det går väl inte?

Jag vet inte om jag ska tacka Emma eller vara sur på henne för att hon lyckades ge mig kortslutning i tankeverksamheten…

8 Responses to Emma på tjejsnack

  1. Pingback: Tjejsnack i Linköping – dag 2 « Emil Isberg

  2. Tanken är ju väckt av Emma. Vad tycker jag? hur tänker jag? Från det så är det intressant att följa sig själv ut i det praktiskta livet. Hur är jag bland tjejer, ändrar jag mig i ett kill gäng? Utgångspunkten är ju alltid vi själva när vi bedömmer och är i verkligheten.
    Emma gav mig tanken att vi är som vi är med svagheter och styrkor. Genom att se och stötta varandras styrkor så stärker vi hela Piratpartiet.

  3. Pingback: Anna Troberg » Opassande-Emmas prat på Tjejsnack

  4. emma says:

    *s* det var inte meningen att sätta myror i huvudet på det. Eller förresten, jo det var det! Mission accomplished!

    Tack vännen.

  5. Pingback: Emma Marie Andersson på #Tjejsnack « maloki

  6. Leffelini says:

    Jag håller med dig där i det sista. Att om en tjej är grabbig eller en grabb tjejig, vad är då grabbigt och tjejigt? Finns det? Var kommer det i så fall ifrån?

    Tycker det är helt rätt av Emma att sätta griller i huvudet på folk så att vi fortsätter att reflektera.

  7. Pingback: Tjejsnack – När dammet lagt sig « Grodorna Kokar

Lämna en kommentar