Bloggsfären nu i färg!

Jag brukar följa statistiken på Politometern för att dels se hur jag själv ligger till (jo tack, det knallar och går) och även hur Piratpartiet klarar sig gentemot andra partier, men det är svårt att få en vettig överblick så jag hackade ihop ett litet script som läste ut allt data från Politometern och skapade en lite mer överskådlig graf över läget. Såhär ser läget ut idag (klicka på bilden för full upplösning):

Det här är alltså statistik över de 1500 största bloggarna där X-grafen är hur många av de översta bloggarna som räknats in. Längst till vänster syns bara HAX blog, så han får 100% alldeles själv, och längst till höger visas alla 1500 bloggarna. X-skalan är logaritmisk för att annars blev det svårt att se detaljerna när det bara är ett fåtal bloggar som räknas med medans det blev rätt trist under 100 eftersom det inte händer så mycket för varje ny blog som tillkommer. Dessutom är det ju en så vacker lila färg där till vänster så det gör ju inget att det blir mycket av den. 😉

De slutsatser man kan dra är att när det gäller den absoluta toppen så dominerar Piratpartiet rätt kraftigt, men sen kommer vänsterflanken rätt hårt och även om allianspartierna har flest bloggar bland de 1500 så är det först en bra bit ner på listan (nånstans runt 200-300 eller så) som alliansen kommer ikapp och, faktiskt, går om. Totalt sett så har PP ”bara” ca 10% av alla bloggarna, men jag tycker ändå att det är rätt ok med tanke på hur pass väl ett enda och ganska litet parti ändå lyckas placera sig i listan. Fast totalt sett är sossarna de som definitivt har flest sympatisörer, av 1500 bloggar är 307 Socialdemokrater. Hårt, men så är det.

Personligen blev jag dock väldigt glad av att se hur patetiskt liten närvaro Fi, SD och KD har. Det kan de gott fortsätta med. 😉

Pingat på Intressant.

2 Responses to Bloggsfären nu i färg!

  1. Kul analys och snyggt illustrerat…

    Och med dina välskrivna inlägg kommer du nog snart gå om mig på Politometern också. 🙂

    • qeruiem says:

      Tack, men det hoppas jag inte. Jag tycker det är väldigt viktigt att en högerpolitiker med vettiga åsikter finns med i toppen, oss Piratpartister med vettiga åsikter finns det tretton på dussinet av. Minst. 😉

Lämna en kommentar