Modern IT-interaktion

Skoj framtidsvision som påminner lite om Olof Bjarnasons 2022-bidrag Gestikulerande människor. Ett par saker som jag dock reagerade på var:

Varför har de fortfarande kvar musen? Om det är någon inputdevice som jag tror kommer försvinna i framtiden så är det just musen, speciellt efter att jag nyligen skaffade mig en Android-telefon och lärt mig att uppskatta pekskärmens fantastiska möjligheter så känns musen bara otroligt stenålder.

Däremot är det ofta populärt i såna här visioner att påstå att tangentbordet skulle försvinna och ersättas med röststyrning, men i den här visionen finns det dock kvar. Det tror jag är en korrekt bedömning för just för textredigering eller kodning så är tangentbordet helt enkelt ett mycket praktiskt verktyg. Visst, nu börjar röststyrning dyka upp allt mer i många applikationer, men det är ändå mer ett komplement än en ersättare. Musen däremot… Tja, låt mig säga som så att får jag gester som i den här videon så kommer jag då inte sakna musen.

Däremot, det där med transparenta skärmar vete tusan om jag gillar tanken på. Visst, om fönstrena blir helt icke-transparenta och resten av skärmen är transparent så skulle jag inte ha nåt emot det, men då vill jag för i h-e inte att andra ska kunna tjuvläsa genom att titta på baksidan av skärmen. Kass idé…

Den här videon visar också nåt väldigt grundläggande inom modern IT, fildelning. För varje år som går så blir fildelning allt enklare rent tekniskt och vi kopierar och sprider allt mer data omkring oss. Att sitta på en chat idag innebär inte längre att det enda vi kan sprida är våra tankar genom att mödosamt skriva ner dem i realtid, vi kan även inkludera bilder, webcams, dokument och i praktiken finns det ingen begränsning på vad för information vi delar med oss av.

Jag tror att vi kommer få se allt mer flexibla system framöver. Det kommer bli livsviktigt att olika system från olika tillverkare fortfarande kan kommunicera med varandra, i scenen där de flyttar över en bild mellan två enheter måste helt enkelt kunna vara två olika former av enheter och i längden blir det inte praktiskt möjligt att alla har sin egen standard. Inom Androidvärlden ser vi också lite av detta; flera tillverkare som använder samma system och där de olika enheterna är kompatibla med varandra trots att företagen konkurrerar. Därmed inte sagt att jag tror att Android nödvändigtvis är framtiden eller det optimala, men det är ändå en fingervisning om hur framtiden kommer se ut när vi blir allt mer mobila och informationssamhället breder ut sig.

Dock, inte bara tekniken måste anpassas för denna ökande kommunikation mellan människor, även samhällets lagar måste givetvis vara i fas med hur medborgarna lever och beter sig. I en sån värld kollapsar upphovsrätten som den ser ut idag, dvs om den inte redan kan anses ha kollapsat. Det kommer bli allt mer absurt att jaga fildelare eftersom alla kommer fildela allt mer vare sig det sker med eller utan mediabolagens goda minne, vare sig det handlar om data med fria licenser (BSD, GPL, CC etc) eller data där copyrighten försöker förbjuda människor att dela med sig. Därför måste också upphovsrätten moderniseras för att anpassas till en verklighet där monopolisering av informationsspridning inte längre är praktiskt möjlig.

Allt annat blir oerhört destruktivt där medborgare och samhällsapparat fjärmar sig allt mer från varandra tills samhällsapparaten inte längre fungerar för att medborgarna inte längre har förtroende för den. Fast det kan tyvärr vara så att även det redan kan ha hänt. Allt fler i min omgivning, även icke-pirater och till och med antipirater, får en ironiserande, ibland direkt nedlåtande, ton när de pratar om hur våra folkvalda inte begriper den moderna tekniken eller de samhällsförändringar denna ger upphov till.

Det är inte en hälsosam samhällsutveckling.

Pingat på Intressant.

7 Responses to Modern IT-interaktion

  1. Men Henke Larsson 2014? Om fyra år är väl han minst lika passé som någonsin musen?

  2. Musen lär finnas kvar ett tag till, hittills har ingen kommit på något som är ens i närheten av den i effektivitet och ergonomi.

    Pekskärmar saknar precision, och är ergonomiskt misslyckade (ögat och händerna vill inte vara på samma plats).

    • qeruiem says:

      Mja. Ska jag ha precision tar jag fram min Wacom ritbräda. Den är å andra sidan lite kass för att byta fönster etc eftersom man måste ta fram pennan hela tiden…

  3. Tomas Kronvall says:

    Alltså. Det musen gör är att den översätter gester på ett ställe till händelser på ett annat ställe. Problemet med pekskärmar är att det man gestikulerar med i standardfallet är ivägen för det man pekar i. Och det är egentligen mest bara ett designproblem.
    Och för övrigt, byta fönster med musen? Om du ändå ska ha kvar tangentbordet, Alt-Tab?

    • qeruiem says:

      Mja. Om musen översätter gester så är det gester från en amputerad hand eftersom man håller musen i ett stadigt och oflexibelt grepp. Alt-tab funkar om man har 2-3 fönster på skärmen, jag har en tendens att ha *ahem* lite fler. 🙂

      Jag borde rota reda på en smartare fönsterhanterare…

  4. Mera seriöst, är det inte ögonrörelser och den teknik som Tobii utvecklar som är framtiden?

    http://www.tobii.com/corporate/start.aspx

Lämna en kommentar